EL SÍNDIC DEMANA MÉS
GARANTIES PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA DELS INFANTS AMB DISCAPACITAT.
18/10/2013
Rafael Ribó ha
recomanat al Departament d’Ensenyament que augmenti l’assignació de personal de
suport a les escoles ordinàries.
Constata que els
dèficits d’escolarització inclusiva també es fan presents en les activitats
complementàries i extraescolars i en el servei de menjador escolar.
El síndic també ha
proposat que es garanteixi l’accés dels infants amb discapacitat a les escoles
bressol.
Atès que la inclusió
escolar és un principi rector del nostre sistema educatiu, d’acord amb el que
preveu la Llei 12/2009, d’educació, de Catalunya, el Síndic de Greuges ha
demanat al Departament d’Ensenyament que apliqui mesures normatives i
polítiques que permetin aprofundir encara més en el desenvolupament de
l’educació inclusiva a Catalunya.
Aquestes mesures han de
tenir en compte la dotació dels suports suficients als centres ordinaris per
fer possible l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials
i l’establiment de criteris d’escolarització que combatin les desigualtats
territorials i socials en l’aplicació del principi d’educació inclusiva
existents actualment.
Aquest principi, però,
segons ha constatat el Síndic en el marc d’una actuació d’ofici sobre
l’educació inclusiva, s’ha vist erosionat en els darrers anys per l’impacte de
les restriccions pressupostàries en matèria d’educació, especialment per la
dotació de recursos. Així, per primera vegada en els darrers quatre cursos, el
nombre d’alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres
ordinaris ha decrescut (dels 12.031 del curs 2011/2012 s’ha passat als 11.657
del curs 2012/2013). Les mesures d’austeritat també han comportat reduccions de
les hores de personal vetllador assignat a molts centres educatius públics.
El Síndic també ha
detectat una manca de criteris clars, la qual cosa afavoreix l’existència de
desigualtats en l’aplicació del principi d’educació inclusiva. A més, ha
observat enormes dificultats perquè un infant de zero a tres anys que pateix
una multidiscapacitat amb una afectació severa pugui ser atès en una escola
bressol ordinària.
La institució ha rebut
nombroses queixes per la manca d’oportunitats de l’alumnat amb discapacitat a
l’hora d’accedir a les activitats complementàries i extraescolars i al servei
de menjador
Davant d’aquesta
situació, el Síndic ha formulat un seguit de recomanacions al Departament
d’Ensenyament. Algunes de les recomanacions són:
1. Augmentar l’assignació
de personal de suport necessari per a l’atenció adequada dels alumnes amb
necessitats educatives especials en cada escola ordinària.
2. Completar la implantació
de les unitats de suport a l’educació especial (USEE).
3. Impulsar i finalitzar la
reconversió definitiva dels centres d’educació especial (CEE) en centres de
referència per a les escoles ordinàries com a mecanisme de suport per fer
efectiva l’escolarització inclusiva.
4. Prendre mesures perquè
els infants i els adolescents amb discapacitat tinguin accés als diversos
serveis escolars (menjador, activitats complementàries, etc.) en condicions
d’igualtat amb els altres infants i adolescents.
5. Garantir l’accés dels
infants amb discapacitat a les escoles bressol.
6. Assegurar la formació
dels docents en l’atenció dels alumnes amb discapacitats i amb necessitats
educatives especials.
7. Estudiar quines són les
ràtios adequades per a l’atenció dels alumnes amb discapacitat i aplicar-les.
8. Desplegar la normativa
que ha de regular i garantir el dret dels infants amb discapacitat a accedir a
les activitats extraescolars i de lleure, sense discriminació per raó de cap
condició, en igualtat d’oportunitats.
9. Estudiar la possibilitat
d’autoritzar, excepcionalment, l’accés als programes de qualificació
professional inicial (PQPI) de l’alumnat amb necessitats educatives especials
graduat en ESO, que, per indicació de l’EAP o del mateix centre, no pot accedir
als ensenyaments secundaris postobligatoris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada