MANIFEST

MANIFEST DE LA  XARXA DE BARCELONA PER L’ESCOLA INCLUSIVA.

 

BARCELONA, 7 D’ABRIL DE 2011


PREÀMBUL

A Catalunya tenim un bagatge divers a partir d´experiències d´integració primer i inclusió després, dutes a terme en diferents contrades en l´etapa d´educació infantil i bàsica obligatòria (Primària i ESO), en uns casos per iniciativa del Departament d´Educació i en altres per iniciativa de diferents comunitats escolars locals o comarcals (Garraf, Viladecans, Valls, Osona, Mollerussa, Mollet, Santa Coloma deGramenet, Lleida …).

Els resultats d´aquestes experiències, les primeres de les quals ja tenen vint-i-cinc anys, han coincidit en demostrar que la inclusió en centres d´ensenyament ordinari dels menors amb discapacitats, no solament és possible i viable, sinó beneficiosa per a tothom.

RESULTATS DE LES EXPERIÈNCIES EN INCLUSIÓ

La integració en centres d’ensenyament ordinari dels menors amb discapacitat,  no solament és possible i viable, sinó beneficiosa per a tothom.

ü    Es comprova que pel que fa als  nens i nenes sense disminució l’experiència de viure la diferència a l’escola els aporta un enriquiment humà que no es produeix en igual grau en altres circumstàncies escolars.

ü    Pel que fa als nens i nenes amb discapacitat en general, i per aquells que tenen necessitats educatives greus en particular, l’escola ordinària els proporciona més possibilitats educatives per les relacions interpersonals entre alumnes més diversos. En l’aspecte d’hàbits i actituds els estímuls que reben els alumnes són més forts i permeten un desenvolupament més integral.

ü      El professorat enriqueix les seves habilitats pedagògiques a partir de la reflexió sobre els processos d’aprenentatge i les tècniques emprades amb alumnes d’atenció especial, aplicant-les també en l’educació de la resta d’alumnes no discapacitats.

ü      Les famílies que tenen menors amb discapacitat tenen un espai i un status social normalitzat que facilita la seva participació en la vida de la comunitat i evita l’aparició de sentiments de vergonya, impotència i/o aïllament.

ü      Les famílies que no tenen menors amb discapacitat aprenen que juntament a les limitacions (físiques, psíquiques i/o sensorials) hi ha també capacitats que permeten fer i sentir coses que es poden gaudir i tenen un valor positiu pels altres. Aquestes famílies aprenen també a acceptar millor les pròpies limitacions i a descobrir i valorar les potencialitats de cada un dels seus membres

OBJECTIUS DE LA XARXA:

D’acord amb aquest preàmbul considerem necessari establir una xarxa per l’escola inclusiva a Barcelona que tindria com objectius:

1. Ésser un escenari comú, en el qual un conjunt de persones cooperem amb la finalitat de promoure a Barcelona un ensenyament públic i concertat inclusiu i de qualitat per a tots els nens i nenes, siguin quines siguin les seves capacitats.

2. Ésser un escenari proper a tothom que promogui que tota la comunitat educativa entengui i comparteixi què vol dir escola inclusiva i pugui participar-hi.

3. Defensar, en l’àmbit de la ciutat de Barcelona, que tant en l’educació obligatòria com en la no obligatòria es disposin dels recursos personals, tècnics i materials necessaris per atendre tot l’alumnat (entenent per educació no obligatòria cursets, tallers, activitats lúdiques, casals, esplais, etc.).

4. Vetllar per a que tots els alumnes, atenent les capacitats de cada un d’ells, puguin participar de totes les activitats que s’organitzin tant a nivell escolar, com de menjador, activitats extraescolars, sortides, colònies,....

5. Treballar per a que diverses AMPA puguin fer actuacions conjuntes i donar suport a les demandes que es puguin plantejar.

6.Defensar, des de la ciutat de Barcelona, que al nostre país es faci una política clara, decidida i inequívoca per l´educació inclusiva i de qualitat per a tothom, sense distinció de procedència, color, sexe, llengüa, discapacitat, sobredotació, orígen social o qualsevol altra condició.

7. Promoure la relació amb altres entitats com la Plataforma de Catalunya, la Plataforma del Garraf o l´Espai 21 de la Comarca d´Osona , el col.lectiu de famílies de Castelldefels, Gavá, Viladecans, Begues i amb totes aquelles xarxes locals o comarcals que es puguin constituir en el futur.

QUI EN POT FORMAR PART:

Són benvinguts a formar part de la Xarxa els pares i mares d´alumnes amb i sense discapacitats, el professorat de totes les etapes d’ensenyament, les entitats i/o persones del món de la pedagogia i de l’àmbit de la discapacitat, les AMPA  d´Escoles i d´Instituts d´ensenyament, persones expertes en els temes d´inclusió, formadors i formadores i totes aquelles persones interessades en fomentar l’escola inclusiva.

ESTRUCTURA INTERNA:

Aquesta xarxa no té estatuts ni estructura jurídica legal. No té infrastructura pròpia ni presta serveis. Actualment estem en fase de buscar vies de comunicació tipus blog /xarxes socials per poder arribar a més gent i tenir una comunicació més fluida.

Forma part de la Plataforma ciutadana per l’escola inclusiva a Catalunya.
MARC NORMATIU:
·         Llei 12/2009, Llei d’Educació de Catalunya.
·         Pla d’Acció “Aprendre junts per viure junts”
·         Declaració dels Drets de les persones amb discapacitat de la ONU, signada i ratificada per Espanya.


AQUEST DOCUMENT HA ESTAT EL.LABORAT PER LA COMISSIÓ D’ESCOLA INCLUSIVA DE L’AMPA DE L’ESCOLA BARRUFET








S’ADHEREIXEN A AQUEST MANIFEST: